Wartaw4n Snggup Menyam4r jadi pengut1p buah untuk memb0ngkar khidupan sebenar rkyat Malaysia di Australia

Isu pen1puan ejen pemetik buah di Australia ini bukanlah sesuatu yang baru di kalangan rakyat Malaysia. Mungkin tidak semua mempunyai nasib yang sama. Memang kesian apabila niat untuk mencari rezeki lebih akhirnya dit1pu hidup-hidup oleh ejen.

Macam kisah yang kami kongsikan ini apabila seorang wartawan berani membongkar kisah disebalik sebuah ladang buah di Australia yang mempunyai ekosistem pekerja tanpa izin yang berkembang maju.

Penyamaran mendapat pujian dari pihak media Australia

Dua minggu lalu, seorang wartawan Malaysia datang ke Australia menggunakan visa pelancong dan pergi di bawah perlindungan di utara Victoria. Beliau bekerja di dalam sebuah ladang buah yang sangat besar. Perkerjaan itu sangat mudah untuk dimohon memandangkan menawarkan gaji yang sedikit.

Difahamkan seorang wartawan dari Malaysia melakukan penyamaran bagi membongkar aktiviti seorang ejen yang telah men1pu dengan menawarkan gaji di bawah undang undang pendapatan. Dia kemudian dibawa ke rumah ladang ini dikawal oleh sind1ket pekerja ha*ram ini oleh Pakmur bersama 11 orang yang lain.

Saiful juga telah menemu ramah sendiri pihak ladang tersebut bagi mendapatkan informasi mengenai pekerjaan yang ditawarkan oleh pekerja as1ng. Hal ini telah mendapat pujian oleh wartawan di Australia dimana memuji keberanian Saiful untuk membongkar sind1ket ini dari terus berleluasa.

Antara yang berlaku apabila wartawan Malaysia membuat penyamaran..

Diberi upah 2.00$ ke 2.30$ untuk setiap pokok yang dipetik. Difahamkan juga, perdapatan itu adalah di bawah gaji undang undang.

Saiful cuma berjaya memetik sekitar 5 pokok sehari dan jika didarabkan dengan gaji. Cuma cukup untuk membayar rumah sewa 70$ setiap minggu. Rumah sewa yang uzur tanpa pemanas dan disewakan beramai.

Jika ada sia*satan mengenai polisi atau eksplo1tasi pekerja asing, kebiasaanya pekerja asing terpaksa membayar wang mereka atau mereka terpaksa dihantar pulang.

Su*sah untuk mendapatkan pekerjaan terus dari ladang itu sendiri memandangkan mereka bekerja secara kontrak yang tidak dikeluarkan Visa untuk mereka.

Antara sebab untuk Saiful membuat penyamaran

Untuk mendidik rakyat kita. Untuk memberi mereka panggilan untuk bangun. Sila jangan hanya datang ke sini. Jika anda datang secara ha*ram, maka layanan amatlah bu*ruk.

Saya berasa sed1h untuk mereka, tetapi mereka mesti tahu bila mereka datang ke sini mereka adalah menya*lahi undang-undang dan mereka melakukan sesuatu yang sa*lah dan ia juga menghu*kum imej negara kita.

Sumber : Abc.net, Syahril A. Kadir / Via rentas.asia

kalau sudi Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini