W4spada..! lnilah Cara-cara Sc4mer Mendapatkan Maklumat Kita

Sejak beberapa bulan lalu, Malaysia dikej0tkan dengan pendedahan demi pendedahan oleh pihak berkuasa mengenai aktiviti pen!puan atau ‘s c a m’ yang terjadi di negara kita.

Dari Love S c a m, Macau S c a m dan bermacam-macam lagi sind!ket pen!puan yang melibatkan kerugian berjuta ringgit telah direkodkan di Malaysia. Tetapi sehingga kini, rakyat Malaysia masih belum peka dengan situasi ini.

Melihat kepada keadaan ini, kita pasti tertanya-tanya bagaimana agaknya para ‘s c a m m e r’ bekerja? Atau bagaimanakah data peribadi kita d!curi sehingga menyebabkan kerugian berjuta-juta ringgit.

Melalui satu perk0ngsian video berdurasi selama 1 minit yang dibuat oleh laman Facebook AITI Brunei, satu syarikat telekomunikasi yang bertapak di Brunei, mereka berk0ngsi bagaimana cara ‘s c a m m e r’ mncuri data peribadi kita.

Dari minit pertama sehinggalah minit terakhir, kcurian data boleh terjadi hanya melalui perk0ngsian gambar dan status yang dimuat naik di laman media sosial kita.

Walaupun perk0ngsian tersebut dilihat kecil dan tidak memberi impak yang besar, namun sekecil-kecil maklumat yang diperlukan oleh para ‘s c a m m e r’ mampu untuk menyebabkan kerugian melibatkan berjuta ringgit.

Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk sentiasa berhati-hati serta mempunyai satu mentaliti di mana tidak semua perlu dik0ngsi di media sosial. Sikap ambil berat dan peka dengan sekeliling adalah kewajipan kita agar suatu hari nanti, kita tidak termasuk sebagai salah seorang mngsa. – Sumber & video dipetik dari The v0cket, Facebook AITI Brunei

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini