[VlDE0] “Mac̷am Scene Lagi-Lagi Senario!”- Lihat Kehebat̷̷an Remaja Ini Teb̷ar Roti C̷enai Terb̷ang

Selalunya kita tengok orang tebar roti canai nampak macam senang, tetapi sebenarnya ia tak semudah yang disangka

Baru-baru ini, tular satu video yang dimuat naik oleh seorang pengguna Twitter tentang kisah remaja lelaki yang merupakan seorang penebar roti canai.

Menerusi kapsyennya, “Mad respect to this gentleman and his skills,” telah berjaya menarik perhatian ramai.

Video tersebut menunjukkan remaja lelaki bernama Muiz Ruzaini berkongsi perjalanannya sebelum menjadi penebar roti canai profesional.

Lihat video penuh tersebut di bawah:

Hebat bukan? Siapa sangka dulu hanya berangan nak jadi penebar roti canai terbang, sekarang angan-angan sudah pun menjadi kenyataan

Bak kata pepatah, usaha tangga kejayaan. Menurut Muiz, pada mulanya dia selalu cuba untuk tebar roti canai tetapi tak pernah menjadi.

Selepas itu, dia pasang niat dan berlatih setiap masa dengan menggunakan kain untuk bagi tangannya lembut ketika menebar.

Ternyata tak sia-sia niat dan usaha Muiz berlatih tak kira tempat dan masa, dia akhirnya berjaya capai impiannya selama ini.

“Saja join satu pertandingan ni dekat Menara Alor Setar. Dan akhirnya, JOHAN,” katanya.

Masih bersekolah

Masih berstatus budak sekolah, namun kemahirannya melakukan aksl meneb4r roti canai terbng mampu mengal4hkan peneb4r dewasa makanan itu.

Bakat dimiliki Muhammad Muiz Ruzaini, 17, terbukti apabila dia dinobatkan johan Pertandingan Bakat Penebar Roti Canai diadakan di Menara Alor Setar, Kedah, tahun lalu, apabila mengal4hkan penebar lebih tua dan berpengalaman.

Muiz yang juga pelajar Sekolah Menengah Teknik Alor Setar, Kedah dalam Pengajian Kejuruteraan Awam berkata, dia memasang impian membuka kedai roti canai sendiri selepas tamat sekolah nanti.

“Pada awalnya, ayah yang juga mempunyai kedai roti canai di Pokok Sena, Kedah tidak menyokong minat saya kerana mahu lebih fokus kepada pelajaran.

“Namun, selepas saya membuktikan kesungguhan dan kemahiran dalam bidang ini, dia akhirnya lebih terbuka dengan impian saya.

“Malah, dia menyuruh saya berguru dengan peneb4r roti canai profesional, Afiq Bakar yang tinggal di Pulau Pinang,” katanya.

Menurutnya, selepas perkongsian video melakukan aksi roti canai terbang dimuat naiknya di Instagram dan aplikasi Tik Tok tular, kedai bapanya, Ruzaini Darus, 54, terus mendapat perhatian dan dikunjungi ramai pelanggan.

Belajar guna tuala dan baju

Perkongsian video itu menceritakan pembabitan awal Muhammad Muiz dalam meneb4r roti canai dengan hanya menggunakan tuala dan baju untuk berlatih sehingga berjaya mempunyai kemahiran seperti penebar profesional.

“Saya tidak mempunyai banyak masa berlatih meneb4r roti canai memandangkan saya bersekolah dan tinggal di asrama.

“Disebabkan itu, hampir setiap hari saya berlatih memutar dan melambung tuala atau baju untuk mengasah kemahiran pergerakan tangan di dalam tandas asrama atau dalam bilik tidur.

“Hanya setiap dua minggu sekali saja, saya pulang ke rumah dan masa hujung minggu itulah saya manfaatkan sepenuhnya meneb4r menggunakan doh,”katanya.

Berkongsi pengalamannya mempelajari kemahirannya melakukan aksl roti canai terbang, anak kelahiran Kedah itu berkata, ia jelas bukan mudah seperti dilihat.

Katanya, ada sesetengah penebar roti canai belajar hampir bertahun-tahun untuk melakukan aksl berkenaan dan dia boleh dikatakan cepat belajar kemahiran itu.

“Bagaimanapun, saya tidak berhenti menuntut ilmu dan setiap sebulan sekali akan pergi ke Pulau Pinang dengan menaiki pengangkutan awam dari Alor Setar untuk mempelajari kemahiran baru.

“Selepas mempelajarinya, saya akan praktikkan di kedai ayah supaya lebih mahir dan tidak lupa,” katanya.

Muhammad Muiz berkata, dia memasang impian untuk mengetengahkan bakatnya bukan saja di kedai, tetapi membuat suatu pertunjukan roti canai terbng di khal4yak ramai.

Teringat scene Wahid dalam telefilem Lagi-Lagi Senario

Susulan tularnya video itu yang kini mendapat lebih 12,000 retweet dan lebih 22,000 tanda suka di Twitter, netizen teringat scene Wahid dalam telefilem Lagi-Lagi Senario.

Siapa je yang tak pernah tengok telefilem popular pada tahun 2001 itu kan? Pendek kata, semua nak belajar tebar roti canai selepas tengok cerita Lagi Lagi Senario.

Begitu juga dengan komen-komen yang menghiburkan daripada netlzen di video Muiz, di mana mereka teringat babak ketika Wahid dan Saiful Apek tebar roti canai dalam telefilem tersebut.

Rupa-rupanya, skill tebar kain yang Muiz buat sama seperti babak Wahid tebar baju dalam tandas. Bermakna, memang berkesan lah skill yang dipraktikkan Muiz itu.

Dalam pada itu, ramai juga yang memuji usaha dan bakat Muiz sebab dia tidak berputus asa untuk menjadi penebar roti canai terbng yang hebat.

Antara komen menarik daripada netlzen.

Semoga apa yang diterapkan Muiz Ruzaini dapat dijadikan inspirasi buat anda semua. Effort is the key!

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber: HMetro, SAYS

Kredit: petua dan resepi bonda | Via trendinggiler