[VIDEO] Tid̷ak Pu̷as Lihat Lakon̷an P̷akCik 102 Tahun K0ngsi Cerita Ask̷ar Jepun Di Kelantan

Pendudukan tentera Jepun di Tanah Melayu adalah satu detik hitam dalam sejarah negara kita. Pelbagai kejadian telah direkodkan dan kisah duka diceritakan mengenai bagaimana penaklukan tersebut berlaku.

Jika sebelum ini kita sering sahaja membaca dan merujuk pelbagai buku, catatan dan filem-filem yang melihat kembali pendudukan tentera Jepun di negara kita, malah ianya juga turut diajar di sekolah melalui pelbagai silibus yang disediakan.

Tetapi kali ini, lain pula ceritanya apabila pengarah muda Syahmi Sazli berk0ngsikan video pendek yang memuatkan pengalaman sebenar mngsa-mngsa yang pernah melalui sendiri pengalaman berada di bawah penguasaan tentera Jepun dahulu atau lebih tepat lagi pendudukan tentera Jepun di Kelantan.

Syahmi Sazli yang baru-baru ini mencipta nama apabila filem arahan pertama beliau, Mael Totey The Movie yang berjaya pecah panggung dengan jumlah kutipan yang tinggi dan Syahmi yang sama menghiburkan peminat di Y0uTube melalui drama spontan beliau sebelum ini.

Kembali kepada video pendek mengenai pendudukan Jepun di Kelantan pada sekitar 1941 tadi, ianya mula menarik tumpuan dengan lakonan semula oleh salah seorang mngsa yang mendak.wa dirinya kini berusia 102 tahun.

Dikenali sebagai Hj Mukhtar bin Muhamad atau mesra dipanggil Pok Tar, kesungguhan dan ingatan beliau yang masih kuat mengenai kejadian yang berlaku suatu ketika dahulu itu bakal membuatkan sesiapa sahaja yang men0nton tergamam.

POKTAR, KINI BERUSIA 102 TAHUN

Berbeza dengan dua individu lain yang ditemubual. Pok Tar kelihatan sangat bertenaga dalam menceritakan pengalamannya dise.ksa tentera Jepun sebelum ini ketika bekerja untuk mereka di Pengkalan Chepa.

Tambah mengujakan, beliau juga masih mampu membuat lakonan semula bersama kru penggambaran dan mengingati satu demi satu babak yang berlaku ketika itu.

“Dia de.ra ambo lah, aku jalan-jalan sambil beritahu kawan aku nama Awang ‘Awang cuba tengok oghe berlaga biri-biri tu, jadi aku beradu (berhenti) lah.

“Dah beradu askar Jepun panggil ‘mari-mari’ , dia panggil aku lah, pergi tu aku pun duduk.

“Askar Jepun sepak aku sebab aku tak dengar apa dio kato tu , aku pun tak tahu (tidak faham bahasa Jepun apa yang dia kata tu.

“Dia kata duduk, duduk lah. Ini tidak, dia beritahu dalam bahasa dia siapa yang faham. Ko guano?

“Aku pun duduk, dia sepak atas belakang aku, dia kata apa aku pun tak faham. Buat lagu ni tak kena, lagu ni tak kena. Aku pun senyap duduk dia sepak,” ceritanya dengan penuh bersemangat.

Penceritaan Pok Tar itu kemudiannya bertambah menarik apabila beliau turut melakukan lakonan semula pergad0hannya dengan tentera Jepun ketika itu bersama kru penggambaran.

Bukan sahaja memasukkan aksi pergad0han, tetapi beliau turut menunjukkan bagaimana dia cuba untuk melarikan diri dengan menuju dan berlari-lari ke pagar sebuah rumah berdekatan untuk menyampaikan apa yang berlaku ketika itu.

POK TAR KETIKA MELAKONKAN SEMULA PERGAD0HAN BERKENAAN

Aksinya itu bukan sahaja mengej0tkan pen0nton di skrin tetapi turut kelihatan seperti tidak dijangka oleh kru penggambaran yang berada di lokasi kejadian ketika itu apabila mereka terpaksa berlari-lari anak untuk merakam lakonan semula penuh spontan oleh Pok Tar.

Walaupun hanya berdurasi sekitar lima minit ketika ini, namun rata-rata warganet men!nggalkan komen tidak puas melihat penceritaan oleh mngsa-mngsa penjajahan Jepun itu terutama melibatkan aksi yang ditunjukkan Pok Tar dalam berhadapan dengan tentera Jepun ketika itu.

“Banyak lagi pak cik umur 102 tahun nak cerita tu Mie. Tak cukup masa ni, best pulak tengok dia bersemangat bercerita, lanjut, komen salah seorang warganet.

“Kita rasa lucu dan nakal dengar cara Pok Tar cerita, tapi dia lalui benda itu. Dengan umur 102 tahun, kalau benda remeh, dia tak ingat doh eh.

“Maknanya benda tu segar di ingatan dia, dah berpuluh tahun berlaku, Pok Tar boleh semula apa yang terjadi dulu,” puji seorang lagi warganet mengenai penceritaan berkenaan.

Anda boleh men0nton video penuh yang dik0ngsikan di Facebook Syahmi Sazli TV melalui pautan di bawah.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber, foto & video dipetik dari The v0cket, Facebook Syahmi Syazli TV

Kredit: Mytv Viral