[VIDEO] ‘Saya bukan nak jadi YB.. beras ini RM27…’ – Netlzen Krltlk cara pendkwah ini beri bantuan kepada gol0ngan svsah & dalam masa yang sama MENG4lBKAN mereka

Kebiasaannya, seseorang yang memberi bantuan, d3rma atau sumbangan, tidak akan sama sekali mel0ntarkan kata-kata yang tidak sewajarnya terhadap gol0ngan yang menerima bantuan tersebut demi menjaga hati mereka. Tetapi berbeza dengan pendkwah agama dalam video yang viral di media sosi4l ini, mengund4ng pelbagai re4ksi netlzen.

“Dah dapat, kamu kata belum dapat. NG0 lain sudah bagi kamu, okay lah. Ramai lagi yang susah… Saya bantu kamu semua ini ibu-ibu, saya tidak ada kepentingan sama kamu. Kamu tidak boleh mengvndi, betul? Tidak ada IC betul? Kalau kerana nak unndi, saya cari orang tempatan lah.

“Ini live ni bang, saya pakai mic ni, live ni. Saya cari orang tempatan kalau mahu undi. Tapi ini bagi (sumbang) sebab kasih sayang. Kena faham ini, kasih sayang sama kamu.

“Saya bukan nak jadi YB, bukan ker4jaan, ini persendirian saya buat. Ibu bayangkan, beras ini RM27 campur ini lebih kvrang RM50. Kalau hari ini saja RM20, berapa ratus ringgit? RM500 kan? Bukan RM500 ibu, ribu sudah duit.

“Saya nak apa? Saya nak kamu solat saja. Boleh solat? Majoriti tak solat. Abang solat ke bang? Okay, abang baca kepada saya rukun iman berapa? Kamu jngan jawab!” katanya kepada individu lain yang cuba menjawab bagi individu yang diajukan soalan itu.

Namun individu yang dis0aI hanya dapat menjawab sedikit, lalu pendkwah itu berkata, “Abang baca tak lepas. Abang (yang lain), baca niat solat fardhu maghrib dalam bahasa Arab.”

Lelaki kedua itu cuba membaca niat fardhu maghrib dalam bahasa Melayu, tetapi ditegvr olehnya.

“Tadi kau bilang kau solat, bahasa Arab lah, mana boleh bahasa Melayu. Saya guru agma bang, ini hafiz Quran ni (menunjuk kepada perakam video). Abang nak suruh dia baca surah apa?” soalnya yang kemudian meminta lelaki itu membaca Doa Qunut.

Lelaki berkenaan akur dan membaca Doa Qunut, tetapi tidak lama selepas itu dia berkata, “Salah bang. Kalau saya tanya Qunut Nazilah lagi berat, haa..”.

Di media soslaI, ramai netlzen yang mengkrltik cara pendakwah itu, termasuk Ustaz Syihabudin Ahmad menjelaskan pendiriannya yang tidak bersetuju dengan caranya dianggap menengklng.

“Sebagai orang Muslim, pertuturan/percakapan kita kena jaga. Jangan kita main semb0r kata pada orang. Mungkinlah orang ini kata benda ini r3meh saja pun. Tapi kita tak tahu di sisi Allah. Takvt ia sangat-sangat berat.

“Rasulullah SAW mengingatkan kita:

“Seseorang berbicara dengan kata-kata yang dia sangkakan tidak mengapa, lalu (tanpa didvga) dia terjerumus dengan sebabnya ke dalam neraka (yang kedalamannya) sejauh perjalanan tujuh puluh tahun.” – Hadis Sahih, Riwayat Imam Ahmad di dalam Musnad.

“Pendkwah, jagalah kata-kata kita. Jangan ingat orang yang datang meminta pertolongan kita lebih hlna daripada kita atau kita boleh buat apa saja pada dia. Boleh jadi mereka itu lebih mulia di sisi Allah berbanding diri kita. Jaga adab kita sesama kita, jaga adab kita dengan orang miskln.

Apabila kita bantu mereka, bantu dengan sesungguhnya. Tak perlu sebut saya tak ada kepentingan ke, saya nak bagi ni bukan sebab nak jadi YB ke, tak perlu. Bahkan tak perlu nak audit amal soleh mereka nak tanya hang solat ke tidak. Bahkan ditanya sifat solat yang betul kepada orang yangg tak tahu.

“Saya fikir, ini satu bentuk pembvIian. Awak solat lima waktu, tambah dengan solat Dhuha, anak awak hafiz Al-Quran, anak awak pergi Mekah berkali-kali, itu bukan alasan untuk merendahkan orang lain,” katanya.

Sumber: Cari Forum, YouTube Syihabudin Ahmad

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini