[VIDE̷O] “M̷ak Dah Pind̷ah ‘Rum̷ah’ Bah̷aru,” – Sebulan Tak B̷alik Ni̷at Nak Buat Kejut̷an, Tapi Ibu Sudah Ti̷ada

Benarlah, rindu yang paling sak!t adalah rindu kepada orang tersayang yang telah pergi buat selamanya. Walau ada yang cuba ‘ditutup’ dengan perbuatan, namun jauh di dalam lubuk hati tiada siapa yang tahu.

Kepulangan ke kampung halaman yang dahulunya disambut oleh sang ibu di muka pintu kini hanya tinggal kenangan.

Apa yang lebih menyebakkan, ucapan salam juga hanya disambut suasana sepi menandakan rumah yang kosong tanpa penghuni. Tiada lagi kelibat wajah ‘dia’ yang setia menanti.

Sama juga seperti perk0ngsian dari portal Yoy Network di mana video yang tuIar baru-baru ini mengenai seorang pemuda yang baru sahaja kehilangan ibunya mengakui berasa masih janggal apabila pulang ke kampung tanpa disambut oleh ibunya.

Dalam tempoh kurang daripada 24 jam, video berkenaan meraih 1.9 juta jumlah tont0nan.

BOLEH T0NT0N VIDEO DI BAWAH

“Niat nak buat kej0tan tapi mak tak ada pun dalam rumah. Baru aku ingat mak dah pindah ‘rumah baru’.

“Adik rindu mak. Rumah kita sunyi, suram tanpa mak sekarang,” begitulah luahan penuh emosi yang dikongsikan pemuda ini menerusi satu video di aplikasi TikTok.”

Pemergian ibunya, Nur Asiah Tamdun, 72, benar-benar memberi kesan yang besar terhadap dirinya apatah lagi dia sempat berbakti menjaga ibunya itu selama dua tahun sebelum arwh menghembuskan nafas yang terakhir.

Mengulas lanjut, ibu Saffee pergi menghadap Ilahi oleh kerana pnyakit kencing manis dan buah pinggang pada 31 Mei yang lalu, Iapor mStar.

“Sebelum ini saya bekerja di Kuala Lumpur namun mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan pulang ke kampung di Baling, Kedah untuk menjaga mak yang sak!t.”

“Kami berdua sahaja di rumah memandangkan adik beradik lain bekerja dan sudah berkeluarga. Sepanjang dua tahun menjaga mak, saya banyak share keadaannya di media sosial, jadi ramai yang tahu mengenainya.”

“Tapi selepas mak meninggaI dunia, saya ‘berehat’ lama dari media sosial. Susah nak move on… sak!t rindu tu perit. Sebulan selepas mak meninggaI, saya perlahan-lahan move on dan pulang ke Shah Alam kerana ada buka bisnes nasi kukus.

“Baru-baru ini saya pulang ke kampung kerana temu janji vaksinasi. Masa buka pintu rumah, tengok ‘kosong’ sangat. Tiada lagi kelibat mak. Saya jadi ‘blur’. Semua sudut dalam rumah buatkan perasaan rindu tu bertandang semula,” ujar pemuda yang berumur 30 tahun ini.

Merupakan anak bongsu daripada 5 beradik, dia kini banyak meluangkan masa menziarahi ‘rumah baharu’ ibunya sebelum berangkat pulang semula ke ibu kota.

“Saya selalu ziarah kub0r mak untuk hilangkan rasa rindu. Sekarang ni musim buah-buahan… saya kutip buah-buah dari pokok yang ditanam oleh arwh mak untuk disedekahkan dengan jiran”

“Banyak sangat kenangan sepanjang dua tahun jaga mak. Saya ingat lagi sehari sebelum dia meninggaI dunia, dia sempat luah yang dia sangat sayangkan saya.”

“Dia kata, kalau dia dah tak ada nanti, adik beradik kena berpakat… jangan sesekali bergad0h.

“Mak okay saja hari tu, tapi malam tu tiba-tiba keadaannya merosot dan nazak, sebelum menghembuskan nafas terakhir,” ujar Saffee yang sudah kehilangan bapa ketika tingkatan lima.

Videonya itu tuIar di media sosial dan dia titipkan rasa syukur kerana komen dibanjiri dengan doa daripada warganet.

Saya jadi ‘blur’. Semua sudut dalam rumah buatkan perasaan rindu tu bertandang semula – Safee Rahim

“Saya bersyukur, sejak mak sak!t hinggalah dia dah meninggaI dunia, ramai yang mendoakannya.

“Video ini sebenarnya untuk meluahkan rasa rindu kepada arwh, namun tak sangka ramai turut terkesan.”

“Mungkin masa saya buat video ini, saya buat dengan sepenuh hati membuatkannya ‘sampai’ kepada mereka yang men0nton.”

Saffee berk0ngsi perniagaan nasi kukus bersama seorang rakannya di Shah Alam.

“Memang rindu tu perit… namun saya lega kerana berpeluang berbakti menjaganya sehingga menghembuskan nafas terakhir.

“Kami adik beradik juga menguruskan jnazah mak dari awal hinggalah selesai semuanya.”

“Buat yang masih ada ibu, janganlah sia-siakan ibu masing-masing. Jagalah mereka selagi masih ada waktu dan peluang.

“Masa mereka di dunia ini tak lama pun. Sekurang-kurangnya bila mereka ‘pergi’, kita tak terkilan,” ujarnya lagi.

VIDEO: Klik disii jika tiada dibawah

Moga adik Safee sentiasa tabah dalam mengharungi kehidupan tanpa kasih sayang seorang ibu. Salam Takziah, Alfatihah

Sumber Asal: Yoy Network, TikTok

Kredit: Mytv Viral

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini