“Sebanyak Mana Sokongan Manusia Pun, Pastikan Allah Redha” – Nasihat Terbaik Dari lbu Buat Cikgu Fadli

Nasihat Terbaik Ibu Buat Cikgu Fadli.Sesungguhnya tiada doa dan pesanan lebih ikhlas dari pesanan dan doa seorang ibu terhadap anaknya.Keredhaan Allah adalah segala-galanya, mengatasi sokongan manusia.

Begitulah nasihat ikhlas daripada seorang ibu pada ‘perjυangan’ Cikgu Fadli Salleh, yang dijadikan pesanan terbaik buat dirinya.

Ramai mengetahui ketika ini, Cikgu terkenal ini, cukup berani menyuarakan pandangan dan kebenaran di dalam sistem Pendidikan Negara sehingga berdepan dengan tindakan tatatertib dan berkemungkinan boleh dibuang kerja.

Ma pesan,

“Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha. Apa kerja buat kita sekali pun, utamakan keredhaan Allah dan nabi saw, baru manusia. Andai sesuatu benda itu orang tak sokong tapi Allah redha, buatlah.

Namun walau sebanyak mana sokongan orang tapi perkara itu Allah tak redha, jangan buat. Kita ni hamba. Dan selamanya akan menjadi hamba”.

Terima kasih ma. Terima kasih…

Sepanjang perjυangan aku, nasihat ini adalah nasihat terbaik yang aku terima dan akan pegang sampai m4ti.

Sesungguhnya tiada doa dan pesanan lebih ikhlas dari pesanan dan doa seorang ibu terhadap anaknya.

InsyaAllah perjµangan ini diredhai Allah. Bahkan nabi saw juga ada bersabda,

‘Jihad (perjuangan) yang paling utama adalah mengatakan perkara yang adil di depan pemimpin yang zaIim’.

HADIS KE-19 IMAM NAWAWI

Nasihat ini ternyata bertepatan Hadis ke-19 dalam Hadis 40 Imam Nawawi berkaitan topik Tawakal Kepada Allah.

Daripada Abu al-‘Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. beliau berkata: “Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku:

“Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah.

Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya).”

(Riwayat Ahmad no. 2669, al-Tirmizi no. 2516 dan al-Hakim no. 6302)

Dalam riwayat selain Imam al-Tirmizi disebutkan :

“Jagalah Allah nescaya engkau mendapati-Nya di hadapanmu; kenalilah Allah pada waktu lapang nescaya Dia mengenalimu pada waktu kesusahan. Ketahuilah, bahawa apa yang luput daripadamu tidak bakal mengenaimu, dan apa yang mengenaimu tidak bakal luput daripadamu. Ketahuilah bahawa bersama kesabaran da kemenangan; bersama kesusahan ada jalan keluar dan bersama kesuIitan ada kemudahan.”

Semoga Bermanfaat!

Sumber Mohd Fadli Salleh

Pihak Detik Ini Viral tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosiaI ini. Ianya adalah pandangan peribadi pemilik akaun, segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri.

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom! sertai kami di page terbaru kami, Sila Klik Disini –> Detik Ini Viral Press

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI), Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini