Pondok Usang Jadi Gerai Sate Waktu Malam – Wang RM17 Atas Batu Nisan Di Kυbur

Kisah mistɛri restoran sate di laluan lebuh raya Pasir Mas-Salor cukup popular dalam kalangan penduduk di Kelantan namun kepada orang luar berhati-hatilah sekiranya terlihat gerai tersebut di tepi jalan.

Mengikut ceritanya, ramai orang luar pernah singgah ke gerai itu selepas melihat ia dihiasi lampu terang dan pelanggan memenuhi gerai untuk menikmati hidangan sate sedap.

Pada hakikatnya, gerai itu sudah tidak wµjud dan jika sesiapa melalui kawasan itu pada waktu siang hanya akan terlihat sekadar sebuah pondok usang yang dijadikan tempat berteduh oleh penunggang motosikal ketika waktu hujan.

Malah seorang pengguna Twitter yang dikenali sebagai Sulong memberitahu cukup mudah untuk mengenal pasti pondok usang tersebut kerana ia terletak bersebelahan stesen minyak dan terdapat sebuah tanah perkµburan di belakangnya.

Lampu warna-warni, ramai pelanggan tertarik ke gerai sate…

“Pada waktu malam ramai orang pernah nampak pondok usang itu bertukar menjadi gerai menjual sate. Ada juga orang kata, kalau dari jauh, ada yang pernah nampak gerai itu meriah dengan lampu warna-warni dan ramai pelanggan.

“Orang luar yang tidak mengetahui cerita sebenar pasti akan singgah untuk menikmati sate yang terdapat di situ kerana tertarik dengan hiasan lampu warna-warni dan pelanggan di situ,” katanya.

Cerita Sulong, mengikut kisahnya, sebelum ini pemilik gerai berkenaan memang berniaga sate di gerai berkenaan namun ia sudah lama ditµtup kerana pemilik itu meningg4l dnia.

“Bukan niat untuk menakµtkan pengguna jalan raya tetapi kalau sesiapa datang ke Kelantan dan melalui jalan Salor-Pasir Mas elaklah berhenti di kedai sate itu pada waktu malam. Beringat sebelum terkena,” katanya.

Lebih mengejµtkan dia terjumpa wang RM17 yang dibayarnya semasa makan di gerai itu di atas sebuah batu nisan. Dia kemudian tersedar dan berasa ada sesuatu tak kena.

Malah pernah diceritakan seorang pemuda pernah singgah ke gerai itu ketika menuju ke Kota Bharu atas urusan kerja kerana melihat ia masih ramai pelanggan walaupun waktu itu jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi.

Wang RM17 atas batu nisan di kµbur

Namun pemuda tersebut hairan apabila dia sekali lagi singgah ke gerai itu dalam perjalanan pulang dari Kota Bharu ke Pasir Mas pada siangnya dan mendapati gerai itu tidak wµjud.

“Mµndar-mandir lelaki itu mencari gerai berkenaan kerana dia benar-benar yakin dia pernah singgah makan di tempat yang sama tetapi apa yang dijumpainya hanyalah sebuah pondok usang dan belakangnya ada kµbur.

Stesen minyak yang terletak berdekatan gerai itu juga dikatakan ‘kɛras’.

“Lebih mengejutkan dia terjumpa wang RM17 yang dibayarnya semasa makan di gerai itu di atas sebuah batu nisan. Dia kemudian tersedar dan berasa ada sesuatu tak kena,” ceritanya.

Agak menyɛramkan apabila stesen minyak bersebelahan gerai itu juga yang sudah lama ditutup tetapi pada waktu malam ia terang benderang seolah-olah ia dibuka kepada orang ramai.

“Stesen minyak ini juga sudah lama tɛtup. Kalau ternampak cahaya terang dan orang di kaunter itu bukannya manusia dan ramai orang luar sudah terkena,” ujarnya lagi.

Sementara itu, lokasi itu juga dikatakan tempat ‘panas’ kerana sering berlakunya kem4langan.

Ia sering terjadi apabila dikatakan pemandu cuba mengelak daripada mel4nggar kelibat yang tiba-tiba muncul dari arah tanah perkµburan itu untuk melintas di jalan raya.

Pernah dalam satu kejadian katanya, tiga buah kenderaan bertembµng apabila salah satu kereta dipercayai cuba mengelak lɛmbaga yang tiba-tiba muncul sebelum memasuki arah bertentangan dan mel4nggar dua kereta lain.

Bagaimanapun sehingga kini, pelbagai kisah mistɛri menyelubungi gerai tersebut masih menjadi tanda tanya penduduk setempat.

Sumber mStar

Pihak Detik Ini Viral tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosiaI ini. Ianya adalah pandangan peribadi pemilik akaun, segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri.

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom! sertai kami di page terbaru kami, Sila Klik Disini –> Detik Ini Viral Press

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI), Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini