Pelajar Kel4s Hujung Dan Kak1 P0nteng Berjaya Bangk1t! Dulu PMR Takda A, Kini lkuti ljazah Kedua..Setiap Bulan Dapat RM20K

SIAPA sangka dari slkap sering p0nteng sekolah dan keputusan peperlksaan yang mengec3wakan, seorang pemuda bangklt melakukan transformasi ‘bukan biasa-biasa’.

Kejayaan tersebut dikongsikannya menerusi sebuah video di aplikasi TikT0k.

Pemuda berkenaan, Nik Izzuddin Omary Nik Omar, berkata dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dia mencatatkan keputusan yang kurang memuaskan.

Anak muda berusia 24 tahun itu memberitahu, keadaan itu disebabkan oleh ked3gilan dan sikap sambil lewanya terhadap pelajaran selain mas4lah disiplin di sekolah.

Kenangan… Nik (kanan) bersama arwh ibu bapa dan adik-adiknya.

“Saya akui hanya banyak main-main PMR tahun 2013. Sudahlah p0nteng kelas di sekolah, kelas tuisyen pun saya tak datang.

“Keputusan PMR saya langsung tak ada A. B pun ada 3 je, lebih banyak C. Saya masih ingat masa dalam dewan peperlksaan, saya tak tahu nak jawab apa,” katanya kepada mStar.

Lebih mesra disapa Nik, katanya, ibu kandungnya menlnggal dunia pada 2012, manakala bapa kandung dijemput Ilahi pada tahun yang sama dia menduduki PMR.

“Sedih bila orang yang kita sayang pergi buat selama-lamanya, jadi semangat pun hilang. Masa tu belum mat4ng dan saya pernah terfikir saya ni tiada masa depan,” ujar anak kelapan daripada 12 beradik itu.

Nik (dua, kanan) aktif dalam sukan taekwondo ketika di universiti.

Namun, anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan itu mula menyedari tentang tanggungjawab besarnya pada diri dan keluarga selepas mendapat keputusan PMR yang tervk.

Malahan, dia bersyukur kerana rakan-rakan di kelas sewaktu di Tingkatan Empat memberikannya m0tivasi untuk memberi tumpuan kepada pelajaran.

“Walaupun belajar di kelas ‘hujung’ tapi sebenarnya ramai yang mempunyai minat untuk belajar tetapi mereka tiada pemahaman. Jadi, kami membantu antara satu sama lain.

“Syukur, keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) jauh lebih baik dengan 6A. Saya kemudian menyambung pengajian di peringkat asasi sebelum mengikuti Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM),” kata Nik.

Mencari pengalaman menjual sate.

Di UIAM, prestasinya menunjukkan penlngkatan apabila dua semester terakhir mencatatkan keputusan dengan pencapaian dekan menerusi purata nilai gred (GPA) 3.6 ke atas.

“Keputusan semester lain bukan tak okay, tapi sipi-sipi nak dekan, dengan GPA sekitar 3.5,” katanya yang turut aktif dalam sukan taekw0ndo sehingga mewakili universiti ke Kejohanan Majlis Sukan Universiti Malaysia (Masum) pada 2015.

Selain itu, pemuda yang turut bergiat aktif dalam sukan badminton ini juga berjinak-jinak dalam bisnes secara kecil-kecilan untuk menjana pendapatan sampingan.

Dulu (kiri) ketika di sekolah menengah dan kini bergelar pelajar universiti.

“Macam-macam yang saya jual, termasuk jual sate. Dan kini selepas tamat pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang, saya mencebvri bisnes percetakan (printing).

“Bisnes ini ada p0tensi apabila saya dan rakan niaga boleh capai pendapatan k4sar RM20,000 sebulan. Bagi saya yang masih belajar berniaga, jumlah itu cukup besar,” katanya.

Nik yang bakal menyambung pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda kedua (double degree) dalam jurusan Undang-Undang Syariah di UIAM bersyukur dengan transformasinya sejak kira-kira lapan tahun lalu.

“Jika dulu tak berjaya, jangan berpvtus asa. Apa yang penting ada kemahuan, biar perlahan-lahan tapi ada perkembangan konsisten. InsyaAllah kita boleh berjaya,” katanya.

Sumber:mstar

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini