Pada awal menjadi seorang Muslim, Lee merasakan ianya agak ber4t lebih-lebih lagi pada bulan Puasa – Mualaf K0rea Selatan Yang Digelar Pak Haji

Tiada siapa yang tahu perjalanan hidup seseorang. Malah, dia mungkin menemui apa yang dia cari di tempat yang tidak pernah dia fikirkan sebelum ini.

Nama besar yang dikenali masyarakat Indonesia hari ini tidak terlepas daripada tangan dingin Lee Kang Hyun, warga Korea yang menjadi Naib Presiden Samsung di Ind0nesia.

Dia sangat bersyukur kerana keputµsan itu sangat jarang berlaku. Biasanya, Samsung akan menghantar pekerjanya untuk berkhidmat di luar negara jika mereka telah bekerja cukup lama sekurang-kurangnya 10 tahun.

Namun, keistimewaan ini bukan tanpa sebab. Menurut Lee, dia merasakan tugasnya lebih ber4t berbanding pekerja lain yang dihantar ke Ind0nesia. Kerana dia masih muda ketika itu, dia dikehendaki mengetahui lebih lanjut tentang perniagaan Samsung.

Pada masa yang sama, Lee dikehendaki mengetahui segala peraturan dan dasar perniagaan yang dibuat oleh kerajaan Indonesia. Tidak jarang kerana ini dia terpaksa melepaskan waktu tidurnya untuk belajar semula. Tidur hanya 3 jam sudah menjadi kebiasaan Lee pada ketika itu.

MASUK ISLAM DAN GIGELAR TUAN HAJI.

Dalam kalangan wartawan dan pekerja kanan, Lee sering dipanggil “Pak Haji”. Tetapi sebenarnya, dia tidak pernah menziarahi ke Tanah Suci. Bagaimanapun, dia sudah dua kali menunaikan umrah dan mendakwa mendapat pengalaman rohani yang tidak dapat dilupakan.

Sejak 1994, Lee telah memeluk Islam. Dengan memeluk Islam, beliau mula mengenali Islam daripada salah seorang sahabatnya yang berasal dari Aceh. Ketika itu dia melihat ramai kanak-kanak yang dihantar ke sekolah dan diberi ajaran agama secara percuma oleh bapa kawannya, malah ibunya pula mendirikan rumah anak-anak y4tim di Aceh.

Dari situ Lee terfikir untuk mendalami Islam kerana melihat gelagat yang ditunjukkan oleh keluarga tersebut. Akhirnya beliau memutµskan untuk memeluk Islam dengan mengucapkan dua kalimah syahadat di Masjid Agung Sunda Kelapa.

Pada awal menjadi seorang Muslim, Lee merasakan ianya agak berat. Lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan dan berkaitan dengan tradisi minum K0rea. Tetapi lama-kelamaan, ini tidak lagi sukar kerana rakan-rakan di K0rea Selatan sangat menghormati keputusan Lee.

KAHWIN DENGAN WANITA IND0NESIA.

Sejak menetap di Ind0nesia, banyak perkara yang dia perolehi. Bukan sahaja keluarga hos, rakan dan rakan perniagaan. Lee juga menemui jodohnya di sini.

Dia sebenarnya tidak menyangka akan menemui jodohnya di Ind0nesia. Sebabnya seperti tipikal pemuda K0rea, dia lebih fokus pada kerja daripada mencari isteri. Sehingga akhirnya keluarga angkatnya memperkenalkan dirinya kepada Yuliani Sandra.

Pada awal pertemuan, Lee mengakui kagum dengan sos0k tubuh Yuliani. Namun apa yang membuatkan Lee jatµh cinta adalah apabila Yuliani menjaganya yang dirawat di h0spital akibat peny4kit Tipµs.

Dari situ, dia bertekad untuk berkahwin dengan Yuliani, namun niatnya terhal4ng apabila ibu bapa Yuliani tidak memberi lampu hijau apabila mengetahui bakal menantunya adalah warga K0rea.

Lee tidak pernah berpµtus asa, dia perlahan-lahan menunjukkan dan membuktikan itu hanya khayalan. Hati bapa mertuanya luluh dan mendapat restunya. Lee dan Yuliani berkahwin pada tahun 1996.

Sumber coil.com

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Kongsikan Ya.. Terima kasih..

Jom sertai group Lecture What Today (CAHI), sama-sama kita mencari dan berkongsi ilmu… insyaAllah bermanfaat di sana.. TQ
Mahu Sertai –> Klik Di Sini