Nak Hant̷ar Anak Meng̷aji Al-Quran, Yur̷an RM30 Dikata Mah̷al, Ing̷atkan Bay̷ar Seikhl̷as Hati

Selain memberi tumpuan kepada mata pelajaran akademik, pengajian al-Quran turut dititikberatkan oleh ibu bapa untuk anak-anak mereka.

Maka mereka berusaha mencari tempat mahupun pengajar yang dapat membimbing anak-anak dengan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Menerusi satu tangkapan skrin mesej yang v!ral di media sosial, seorang ibu yang bertanyakan tentang bayaran kelas mengaji al-Quran untuk anaknya.

“Boleh saya tahu yuran berapa sebulan? Sebab nak hantar anak ke sana. Setiap hari apa dan jam berapa kelas mula,” ujarnya dipercayai menghantar mesej itu kepada seorang guru agama.

Pertanyaan itu segera dibalas dengan memaklumkan baawa kelas mengaji al-Quran itu diadakan setiap Isnin sehingga Rabu, bermula pukul 7.30 malam hingga 8.30 malam.

“Kalau sempat, jemaah Isyak sama-sama. Yuran dia RM30 sahaja puan,” katanya.

Jumlah bayaran yuran itu bagaimanapun mengej0tkan si ibu sehingga mempersoalkan kewajaran kadar tersebut ditetapkan sedemikian.

“RM30… kenapa mahal?” soal wanita itu.

Namun, apa lebih mengej0tkan warganet adalah maklum balas ibu berkenaan berhubung yuran kelas mengaji al-Quran berjumlah RM30 itu.

“Bukan bayar seikhlas hati ke ustazah? Kalau kelas tuisyen tak apalah nak bayar. Benda akademik penting untuk cari kerja. Lepas tu susah ajar akademik ni.

“Tapi ni kelas mengaji, ajar macam tu je. Tak susahkan? Kecewa saya,” ujar si ibu.

Mesej yang v!ral. Sumber Twitter Mar_excel

Komen wanita berkenaan membangkitkan kemarahan warganet sehingga menimbulkan pelbagai reaksi.

“Kalau RM30 dia kata mahal, habis tu kalau bayaran seikhlas hati dia nak bayar berapa pula? RM5?” komen seorang warganet.

“Minta maaf cakap, kenapa bab akademik sanggup bayar ratus-ratus. Tapi bab mengaji bekal akhirat sambil lewa. Kecewa la dapat mentaliti sampah macam ni,” ujar yang lain dengan nada kesal.

“Kalau senang nak ajar, kenapa dia tak ajar sendiri? Kenapa nak sub pada ustazah pula,” komen lain yang turut mempersoalkan kewajaran resp0ns wanita berkenaan.

Mesej yang v!ral itu turut meraih perhatian seorang guru persendirian yang turut membuka kelas dan mengenakan sejumlah bayaran di atas perkhidmatannya.

“Tiada beza ilmu dunia dan ilmu agama, dua-dua sama tak boleh berkira. Kebanyakan pusat mengaji yang ‘bayaran seikhlas hati’ kebanyakannya ada sponsor (penaja). Saya seorang guru persendirian, jadi saya tahu tentang ini,” katanya.

“Saya guru persendirian yang buka kelas sendiri, saya ambil bayaran sebab saya nak buat benda ni jangka panjang. Ambil bayaran bukan nak untung, tapi nak mengajar betul-betul, nak seronok, bila ibu bapa bagi feedback bagus, kita pun dengar gembira,” tambahnya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber & foto dipetik dari mStar | Via Mytv Viral