Mak ayah pos1tif Cov1d-19 dibawa ke Maeps 1 Syawal… anak men4ngis abah usahakan sesuatu tak dij4ngka dari dalam bas cermin geIap

KETIKA ramai gembira menyambut 1 Syawal, sebuah keluarga diselubungi perasaan sedih apabila rumah ibu bapa mereka menerima kehadiran ambulans.

Menerusi satu video yang dikongsi di aplikasi TikTok, pasangan suami isteri itu dijemput ambulans selepas disahkan pos1tif Cov1d-19.

Salah seorang anak, Mohd Zulhatfi Ab Aziz berkata, ibu bapanya masing-masing berusia 65 tahun yang menetap di Port Dickson, Negeri Sembilan tergolong dalam kluster Jalan Batu Dua.

Zulhatfi memberitahu, kedua-duanya mula mengalami gejala seperti demam dan sakit tekak kurang seminggu menjelang Hari Raya Aidilfitri, sebelum menjalani ujian swab.

“Bila mak dan abah positif Covid-19, kami adik-beradik risau terutama abah yang menghidap peny4kit j4ntung dan kencing manis. Mereka pula warga emas, ber1siko.

“Atas nasihat, kedua-dua mereka lebih baik dibawa untuk pemantauan dan kami dimaklumkan mak dan abah akan dihantar ke Maeps (Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang) di Serdang, Selangor,” katanya kepada mStar, merujuk Maeps sebagai Pusat Kuarantin dan Raw4tan Cov1d-19 (PKRC).

Tangkap layar video ibu bapa Zulhatfi ketika dijemput ambulans pada 1 Syawal.

Lebih memilukan, Zulhatfi yang berusia 38 tahun berkata, dia tidak dapat bersama-sama ibu bapanya pada hari berkenaan berikutan larangan rentas negeri dan ziarah Aidilfitri.

“Saya menetap dekat Kajang, Selangor bersama isteri dan anak-anak. Abah dan mak pula di Negeri Sembilan, jadi memang tak balik ke kampung untuk berhari raya.

“Sebagai anak, saya sedih sangat bila dapat tahu abah dan mak disahkan pos1tif Cov1d-19 pada Hari Raya pertama,” ujarnya sambil menambah kali terakhir dia pulang berjumpa ibu bapanya pada awal tahun ini sebelum sekatan rentas negeri dilaksanakan semula.

Zulhatfi (kiri) bersama ibu (tengah) dan bapanya.

Menurut anak kedua daripada empat beradik itu, bapanya melakukan kemas kini perjalanan pada hari berkenaan bermula dari dijemput ambulans di rumah sehingga menaiki bas ke Maeps.

“Abah maklumkan dia naik bas dalam perjalanan ke Maeps, masa tu dah dekat Nilai. Kebetulan saya tinggal di apartment yang terletak di tepi PLUS (Lebuhraya Utara Selatan).

“Saya turun ke kawasan parkir yang menghadap lebuh raya dan buat rakaman berdasarkan butiran bas yang diberikan. Abah tanya nampak tak dia lambai-lambai, saya kata tak nampak sebab cermin bas gelap,” ujar bapa kepada dua cahaya mata berusia enam dan dua tahun ini.

Zulhatfi (berdiri, belakang kanan) bersama keluarganya.

Namun kata Zulhatfi, jawapan balas bapanya benar-benar mengejutkan sehingga membuatkan dirinya meneliti semula rakaman berdurasi hanya beberapa saat itu.

“Abah kata dia ada on lampu di telefon untuk bagi saya nampak dirinya. Bila saya zoom in rakaman tu, memang jelas ada cahaya lampu dari dalam bas.

“Masa periksa rakaman tu saya duduk seorang dalam kereta. Saya menangis bila nampak lampu dari dalam bas tu. Bila hantar screenshot video kat adik-beradik, semua melalak tengok,” katanya sambil menambah ibunya ketika itu menaiki bas secara berasingan ke Maeps.

Tengok lampu telefon abah tu terubat rindu. Kami masing-masing hanya mampu lambai dari jauh. Semoga keadaan kembali reda untuk kami dapat bertemu semula
ZULHATFI
Eksekutif teknologi maklumat (IT) itu bagaimanapun menjelaskan bahawa ia bukanlah pertama kali bapanya memberikan kemas kini perjalanan ketika melalui lebuh raya dekat rumahnya.

“Sebelum ni pun abah pernah beberapa kali lalu PLUS dan akan maklumkan saya dan bunyikan hon kereta sebaik melintas hadapan kawasan perumahan saya,” katanya.

Bas yang dinaiki ibu bapa Zulhatfi selepas discaj dari PKRC di Maeps. Sekali lagi lampu telefon dipasang sewaktu melalui rumah Zulhatfi.

Zulhatfi berkata, dia bersyukur ibu bapanya tidak mengalami sebarang komplikasi sepanjang berada di Maeps dan kedua-dua mereka telah discaj pada Rabu lalu.

“Abah dan mak balik bersama ke Negeri Sembilan. Sekali lagi, abah update yang bas yang dinaiki akan lalu di lebuh raya dekat rumah saya.

“Kali ini baru saya nampak abah on lampu telefon. Tapi saya gembira dan bersyukur kerana abah dan mak kembali sihat, Alhamdulillah.

“Tengok lampu telefon abah tu terubat rindu. Kami masing-masing hanya mampu lambai dari jauh. Semoga keadaan kembali reda untuk kami dapat bertemu semula,” katanya dengan penuh berharap.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber : mStar / tehtarikkaw Via Mediaportal