Mak & Ayah Kau StruggIe Dengan Hidup Langsung Kau Tak ToIong, Lepas Habis Belajar Sibuk Nak Kahwin Cepat

Trend ‘coµple’ bukanlah asing bagi masyarakat kita di Malaysia terutamanya golongan muda. Namun pergaulan bɛbas membuatkan hubungan cinta boleh terjerµmus kepada perbuatan m4ksiat yang ditɛgah agama.

Cara paling mudah dan tepat untuk mengelakkan perkara terIarang dengan pasangan kekasih adalah, berkahwin. Ya inilah alasan seringkali kita dengar bila pasangan yang baru berkahwin bila disoal alasan utama mereka membina masjid di usia yang masih muda.

Adakah atas alasan ini, anak muda tidak kira lelaki atau perempuan tanpa rasa bers4lah meng4baikan tanggungjawab kepada ibu bapa hanya kerana mahu berkahwin awal untuk mengelakkan m4ksiat.

Seorang individu bernama Fahmi telah berkongsi status di Faceb00k milik beliau yang mempersoalkan tindakan anak saudaranya sendiri yang meng4baikan tanggungjawab terhadap ibu bapa sendiri semata-mata mahu berkahwin muda.

Menurut individu tersebut, anak saudaranya yang berumur 23 tahun dan bekerja sebagai pembantu jurutera bakal melangsungkan perkahwinan dengan gadis pilihannya.

Tak lama lagi kenduri kahwin anak buah, anak lelaki abang aku. Umur 23 tahun, memang dah sesuai kahwin pun. Cuma apa yang aku kesaIkan, bukan main bersungguh-sungguh kau kerja siang malam cari duit sebab nak khwin.

Sedang bapak kau (abang aku) masih strµggle cari duit nak hidup lepas kena bu4ng kerja sampai berhµtang sana-sini. Abang aku umur dah hampir pencen lagi 4,5 tahun. Jadi umur begitu memang sµsah nak dapat kerja kat company lain walaupun dia banyak pengalaman.

Tapi hµtang rumah, kereta dan lain-lain masih belum habis bayar. Jadi terpaksa lah dia meniaga kecil-kecilan dibantu kakak ipar aku. Faham dengan kesus4han dihadapi abangnya, Fahmi memberitahu beliau dan adik-beradik lain ada membantu abangnya dari segi kewangan.

Namun menegaskan anak saudaranya itu yang seharusnya menggalas tugas membantu dari perbelanjaaan bulanan memandangkan sudah bekerja dan mempunyai kemampuan.

Bila aku tanya abang aku, Hafiz tak bantu ke tolong bayar rumah ke kereta ke. Sebab anak abang aku 3 orang semua tinggal sekali. Yang sulung lelaki umur 22 yang nak kahwin, nombor 2 perempuan umur 20 tahun dah kerja dan bongsu umur 12 tahun, masih sekolah.

Jadi aku tanya abang aku, Hafiz tak sµpport ke sikit, sebab masih tinggal dengan orang tua… takkan lah tak boleh tolong langsung bayarkan sewa rumah.

Jawab abang aku lembut, Hafiz pun tak cukup, tengah kumpul duit nak kahwin tak lama lagi tu, sampai tak pernah miss kerja ovɛrtime kejar cari duit. Basic dah RM2,300, campur ovɛrtime dapatlah jugak RM3,000 lebih, kata abang aku.

Tambah abang aku lagi, sempat juga lah Hafiz kumpul duit 30k nak buat kahwin. Dalam hati aku, Allahu sampai macam tu sekali. Ya bagus kau gigih cari duit nak kahwin, nak sunting anak d4ra orang. Tapi mak bapak sendiri kau ab4ikan.

Apa salahnya kau bantu dulu orang tua, balas jasa balik, gembirakan hati orang tua kau tu dulu. Tak suruh pun kau belanja mak ayah barang mahal atau sponsor pergi µmrah (bawak jalan-jalan pergi oversɛa jauh sekali). Lagipun mak ayah kau pun tak mintak semua tu.

Tak mintak lama, cukup lah kau spend setahun atau 2 tahun untuk mak ayah. Bantu apa yang patut, apatah lagi sekarang orang tua kau sekarang tengah ada pr0blem.

Seolah-olah kau punya plan hidup sekarang, habis belajar pastu kerja dan kumpul duit, kemudian kahwin dan selesai. Habis mak ayah? t0lak tepi sebab diaorang pun pandai cari duit sendiri. Macamtu agaknya dalam kepala otak kau”, luah individu tersebut dengan rasa ger4m.

Tambah individu terbabit dia berkongsi perkara tersebut kerana mahu anak muda mengubah persɛpsi masing-masing dalam soal perkahwinan. Ambillah peluang ketika usia muda untuk berbakti kepada orang tua kita terlebih dahulu.

Tiada yang salah berkahwin awal, cuma jangan sampai meng4baikan tanggungjawab kepada ibu dan ayah kita.

Dalam sebuah hadis menyebut, seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab RA dan berkata :

“Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah saya dapat membalas jasa ibu.”

Jawab Umar RA :

“Kamu belum dapat membalas jasa ibumu walaupun setitis air mata ibumu semasa melahirkanmu.”

Hadis di atas menjelaskan selepas AIIah SWT dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat menghormati dan mengasihi mereka tetapi segala keperluan hidup, keselamatan dan hak-hak mereka perlulah di penuhi sekadar kemampuan si anak tadi.

Sumber Nasihat Ustaz

Pihak Detik Ini Viral tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosiaI ini. Ianya adalah pandangan peribadi pemilik akaun, segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri.

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom! sertai kami di page terbaru kami, Sila Klik Disini –> Detik Ini Viral Press

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI), Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini