Kerana AIahan Mengandυng Muka Wanita Ini Jadi Hitam & Kembang, Selepas 6 Bulan Inilah Wajah Aslinya

Alahan ibu hamil ini macam-macam, ada yang jadi cantik, tak kurang yang mengubah wajah asal ibu. Samalah halnya dengan Amma Malik ini. Dua kali hamil, dua kali jugalah wajahnya berubah rupa. Dari secomel-comel isteri, muka jadi hitam, kembang malah bersuara garaµ.

Kongsinya, dia mengambil masa 6 bulan selepas melahirkan untuk dapatkan kembali bentuk asal. Tapi tidaklah sepenuhnya. Katanya masih banyak lagi usaha yang perlu dilakukan.

Begitulah hebatnya seorang ibu, walau diuji dengan perubahan h0rmon semasa hamil hingga mengubah wajah asal, kadangkala alami morning s1ckness yang teruk, ibu tetap lalui fasa kehamilan dengan cekal.

Ini cerita alahan Amma,

Bukan r0sak sebab produk mercµry. Dan bukan kembali ke wajah azali. Bukan sebab tak makeup.

“Bila lagi nak rasa jadi hod0h”

“Hidung buh silic0n”

Ni alahan time pregnant!

Yang komen h1na-h1na Amma, Amma maafkan dan harap hampa, bini hampa tak jadi lah macam Amma.

Kenapa lama menghilang jarang muncul di fb ig? sebab d0wn sangat. Yang alami ja memahami. Sekarang pun tak berubah habis lagi. Tapi alhamdulillah la bentuk hidung dah kembali ke bentuk asal.

Kulit ja tak berapa nak ok lagi dan masih “berisi” 49kg. Dan dengan bantuan makeup jugak la buat rasa diri ada keyakinan sikit nak selfie up kat fb.

Ibu Alami Alahan Muka Berubah Hitam Saja Faham

Akuinya, perkongsiannya itu mendapat pelbagai reaksi baik positif mahupun negatif daripada netizen. Niatnya yang cuma mahu berkongsi gambar alahan semasa hamil rupanya mendapat pelbagai tafsiran daripada masyarakat.

“Ramai ja orang di luar sana senasib macam Amma. Tapi tak update buat posting macam Amma, malµ nak tonjol wajah ‘berubah’ depa.

Sebab rata-rata komen yang Amma baca, semua pakat share balik previous pregn4ncy depa. Cuma cakap takda gambar sebab rasa malµ, rasa sedih nak ambil gambar waktu muka ‘berubah dan macam Amma cakap, yang mengalami sahaja faham macam mana perasaan kami waktu perubahan, penerimaan suami dan orang sekeliling.

Paling penting, cara nak kawal emosi kami ibu-ibu yang senasib ni. Memang sedih dan sangat down. Malu nak tampil depan orang ramai dengan wajah macam tu.”

Dua Kali Hamil, Dua Kali Alahan Muka Jadi Hitam

Amma akµr yang perubahan wajah disebabkan alahan itu tak kekal lama. Macam dirinya, cuma sepanjang kehamilan saja. Malah, dia ambil masa paling kurang 6 bulan untuk dapatkan bentuk wajah asal.

“Macam Amma, dah dua kali ‘berubah’. Memang tak dinafikan susah untuk berubah ke bentuk dan warna kulit asal kalau tanpa sebarang supplemen atau produk sk1ncare.

Sekarang memang kulit Amma belum pulih elok macam sebelum. Muka masih ada saki baki break0ut. Dan berat badan asal (masih belum turun sepenuhnya).”

Suami Tetap Puji Cantik

Pemilik nama sebenar, Nurul Asma Abd Malik, 25 ini juga mengakui sepanjang melalui fasa alahan kehamilan penuh mendµga itu suaminya selalu memujinya cantik. Terutama ketika hatinya sedih dan mengadu kulit muka berubah hitam, tumbuh biji-biji dan mulut serta hidung mengembang

“Kata perangsang suami itulah yang menguatkan semangat saya untuk melalui fasa alahan.”

Isteri hamil yang alami aIahan mahupun morning s1ckness yang teruk akan jadi lebih tenang jika suami sentiasa ada di sisi dan terus memberi sokongan.

Sumber Wanita

Pihak Detik Ini Viral tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosiaI ini. Ianya adalah pandangan peribadi pemilik akaun, segala risiko akibat komen yang disiarkan adalah tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri.

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom! sertai kami di page terbaru kami, Sila Klik Disini –> Detik Ini Viral Press

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI), Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini