Dpat Jiran ‘0ver Baik’, Seminggu Sampai 4 kali Hantar Makan4n – “Saya Anak Ramai Kot, Dia Asyik Nak Sedek4h Jer”

MEMPUNYAI jiran yang baik merupakan salah satu bentuk rezeki yang dikurniakan Allah.

Islam sendiri menuntut umatnya agar mengh0rmati dan menjaga adab dalam tetangga.

Siapa yang tidak suka apabila mempunyai jiran sering mengambil berat, bertanya khabar malah boleh diharapkan untuk meminta pert0Iongan di saat memerlukan.

Begitu juga dengan wanita ini yang meluahkan rasa bersyukur mempunyai jiran yang disifatkannya sangat baik dan ramah tamah.

Namun begitu, di sebalik sikap tersebut, wanita ini berkata dia kurang selesa dan sedikit rimas apabila jirannya itu terlalu kerap memberikan makanan kepada keluarganya.

“Kami ada jiran yang baru pindah, suami isteri memang peramah. Yang perempuan tu selalu sedekahkan apa saja makanan. Boleh kata dalam seminggu tu empat kali sedekah makanan dekat famili saya.

“Saya mula tak selesa. Saya tak suka orang beri-beri makanan ni. Mungkin dia tengok saya anak ramai kot, asyik nak sedekah,” katanya menerusi perkongsian di laman Facebook Kisah Rumah Tangga.

Wanita tersebut rlmas dengan sikap jirannya yang gemar memberi makanan sama ada yang dim4sak sendiri atau dibeli. Gambar hiasan

Menurut wanita itu, dia enggan terus membiarkan situasi itu berlanjutan kerana tidak mahu terhutang budi.

Justeru, dia mencuba beberapa cara untuk mengelakkan jirannya terus mencari peluang untuk memberikan makanan kepada keluarganya.

“Rasa nak cakap je ‘tak payah nak bagi sedekah dekat saya sebab saya kurang selesa’. Saya kurangkan bercakap dengan isteri jiran yang itu.

“Nampak gayanya dia mula faham saya kurang suka. Sekarang saya kurang bersembang, tapi suami pula rajin bersembang dengan dia. Saya cuma kurang selesa, tkut terhutang budi dengan jiran.

“Dah cakap dekat suami tapi dia kata berjiran jangan smbong. Kadang-kadang saya jadi tak suka tengok jiran 0ver macam tu. Tolong bagi nasihat dekat saya,” katanya memohon pandangan daripada ahli kumpulan laman berkenaan.

Terasa saya. Harap sangat sis ini bukan jiran saya sebab saya pun sejenis mnusia yang suka kongsi rezeki.

Sehingga kini posting tersebut meraih lebih daripada 220 shares dengan dibnjiri ribuan komen ntizen.

Menjengah ke laman komen, rata-rata ntizen memberikan reaksi yang pelbagai.

Ada yang mengatakan wanita tersebut sepatutnya bersyukur dikurniakan jiran yang gemar berbahagi rezeki dengan orang lain, ada juga yang seolah-olah dapat memahami perasaan wanita berkenaan.

Antara komen ntizen yang memberi pandangan terhadap perkongsian wanita berkenaan.

Namun ada juga netizen yang seolah-olah ‘terasa’ kerana ada dalam kalangan mereka sememangnya gemar memberi sedekah makanan kepada jiran masing-masing.

“Terasa saya. Harap sangat sis ini bukan jiran saya sebab saya pun sejenis manusia yang suka kongsi rezeki. Kadang-kadang saya masak lebih bagi dekat jiran sebelah rumah. Kadang-kadang tu saya beli makanan dekat luar, beli lebih dan bagi jiran.

“Belajar bersyukur sis. Orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa. Orang yang suka bagi makanan ni bukan dia minta balas semula sis tapi jenis suka berkongsi je.

“Sis, bagi alamat rumah. Kita swipe tukar rumah hari ni juga nak tak? Alhamdulillah, dapat jiran baik,” demikian antara komen ntizen.

Sumber: mStar via tgler

kalau sudi Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini