Buat banyak kerja dalam sehari, termasuk lipat pakaian demi sara keluarga! – “Pelanggan ‘r3da’ je akak lipat baju mereka lepas jam 10 malam”

LIPAT kain memang menjadi s4lah satu tugas yang paling ‘dib3nci’ wanita, tapi tidak bagi wanita ini.

Sebaliknya kerja ini menjadi sal4h satu pun4 rezeki buat Noorul Hafizah Roslan yang berusia 33 tahun.

Malah, tiada syarat untuk ibu muda ini melihat dia s4nggup melakukan apa sahaja pekerjaan semata-mata untuk menc4ri rezeki halal.

Bercakap kepada mStar Noorul Hafizah mengatakan dia melakukan bermacam pekerjaan demi hidup hidup bersama empat lagi anak yang masih kecil.

“Memang dari dulu akak buat macam-macam kerja sambilan sebenarnya sebenarnya akak dah ada kerja tetap sebagai pembantu dapur di sebuah restoran.

“Macam-macam akak buat dari surprise delivery, jadi pelari hantar makanan atau barang, kemas rumah orang, meng4suh, lipat kain dan macam-macam lagi,” katanya.

Noorul Hafizah yang menetap di Temerloh, Pahang mengatakan dia mempunyai empat anak-anak enam, lima, empat dan bayi bulan lapan bulan.

Noorul Hafizah bersama empat anak yang masih kecil.

Menurut Noorul Hafizah setiap hari, dia mula berkerja seawal subuh dan tugasnya yang banyak kadangkala mem4ksa dia bekerja tanpa h3nti sehingga lewat malam.

“Akak bangun pukul 6 pagi, masak, kemas rumah sendiri… pukul 8 pagi akak pergi kemas rumah orang. Kadang tu tak langsung, petang terus kerja dekat restoran sampai pukul 10 malam.

“Habis kerja di restoran akak pergi rumah orang lipat baju atau kadang-kadang sambung kerja hantar barang dalam talian yang akak jual… akak jadi dropship.

“Pelanggan pun kadang-kadang ‘r3da’ je akak datang malam, baju asalkan mereka berlipat dan kemas,” katanya.

Noorul Hafizah turut serta melakukan khidmat penyampaian kejutan bersama rakannya.

Berkongsi pengalaman lvcunya melipat pakaian yang ‘b3rgunung-g4nang’, Noorul Hafizah mengatakan dia pernah mengh4biskan lebih banyak jam untuk m3lipat semua pakaian yang dikumpulkan pelanggan.

“Memang nak muntah rasa tapi akak tak ada masal4h sebab pelanggan semua baik-baik dan diaorang pun langsung tak ked3kut.

“Mereka ni mula m4las, cuma kadang tu suami nak mudahkan kerja isteri yang perlu jaga anak kecil, anak-anak nak ringankan beban mak ayah atau orang-orang tua yang dah tak l4rat, ada juga yang nak bagi pembantu mereka rehat jadi minta akak tolong baju lipat.

“Ada juga yang suami isteri bekerja, jadi bila cuti mereka nak luangkan masa dengan anak-anak. Kawan akak sendiri yang tahu lebih banyak duit, mereka panggil tolong lipat kain, lepas tu mereka beri upah lebih, ”katanya.

Noorul Hafizah pernah menggunakan masa sekitar jam untuk menyudahk4n tugasan melipat kain.

Usaha selagi mampu, jang4n lupa doa kerana doa tanpa usaha itu sia-sia dan usaha tanpa doa itu s0mbong – ini antara kata-kata azimat yang dipegang Noorul Hafizah dalam mengh4rungi hari-harinya yang menc4bar.

“Setiap pagi kita perlu positifkan diri untuk t3mpuh hari yang menc4bar, akak selalu pesan pada diri usaha selagi mampu jangan lupa doa dan tawakal.

“Akak juga amalkan sikap bers4ngka baik dengan semua orang walaupun dah bermacam-macam akak t3mpuh,” katanya.

Menjadi pelari untuk barang dan makanan.

Dia juga bersyukur dengan perhatian yang diperlukan setiap kali keluar keluar yang banyak membantu sekali sekali menjaga anak-anak kompilasi dia keluar menc4ri rezeki.

Noorul Hafizah juga turut menasihati golongan wanita untuk terus berusaha menc4ri penghasilan sendiri dan juga tidak hanya memerlukan orang termasuk orang bergelar suami.

“Nasihat akak pada wanita di luar sana, bangkitl4h bagi semang4t pada diri sendiri, jika bukan kita yang membantu diri kita orang lain tidak akan dapat membantu kita.

“Cari aura-aura p0sitif setiap hari, ini satu cara untuk kita mendapat kebahagiaan, selain memberi kebahagiaan kepada orang lain.

“Orang yang kuat adalah orang yang sedang bers3dih tetapi masih mampu membahagiak4n orang lain dan kekal ku4t untuk men3mpuhi cabar4n hidup ini,” katanya.

Sumber: mstar / diariviral

Jom sama2 sertai group ni .. Khas untuk sama2 kita kongsi menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Sertai -> Klik Disini