Banyak Rumaht4ngga Hilang Serinya phone Handphone .. Betul Kan?

Semakin jauh hubungan dalam rumahtangga bukan kerana perempuan perempuan kerana mengapa telefon bimbit.

Nauzubillah.

Namun, nyata, sebut saja nasi, katanya Maka kena pegang handphone 24 jam. Anak-anak pun tengok dan kesannya boleh mak ayah teka tak?

Dalam masalah ini bukan nak salahkan golongan suami sahaja, ada contoh lain yang dikongsikan saudara Firdaus Shakirin ini macam itu lah yang berlaku. Cuba fikir dan renungkan kejap.

Telefon bimbit Makin Jauh

Zaman sekarang ni, tak perlu orang lain untuk meretakkan atau merenggangkan hubungan suami isteri, cukup dengan benda yang ada di hujung jari kita tu.

Telefon bimbit.

Telefon yang kita pegang selalu tu, banyak isteri di luar sana yang “di duakan” suami dengan benda tu.

Isteri sambut suami balik kerja, tapi suami masuk umah sambil mengadap handphone. Duduk kat ruang tamu, mata tengok handphone. Mandi, solat, kemudian pegang telefon bimbit. Waktu makan, telefon bimbit dibuat ke meja, tangan kanan makan, tangan kiri pegang handphone.

“Abang, kerja ok tak hari ni?”

‘OK’ tapi mata masih kat hadphone. Isteri mulanya datang nak bersembang, tapi terus blah sebab mood nak bersembang hilang. Suami tak layan, jawab sepatah-patah.

Suami sibuk dengan telefon bimbit.

Ajak isteri keluar makan, sampai di kedai, tangan pegang handphone. Ajak isteri pergi melancong, jalan-jalan, sampai je kat destinasi, tangan pegang handphone. Ajak anak main kat taman permainan, sampai je sana, tangan pegang handphone. Ajak isteri bershopping, beli barang dapur, tapi sambil tolak troli pun pegang handphone.

Telefon bimbit … telefon bimbit … telefon bimbit!

Jadi Jarang Berkomunikasi

Banyak rumahtangga yang hilang “serinya” telefon bimbit. Hubungan yang dekat menjadi jauh. Masing-masing hubungan, jarang berkomunikasi antara satu sama lain. Gelak tawa pun dah semakin tiada dalam rumah tu.

Semuanya disebabkan oleh telefon bimbit.

Tolong sedar sebelum terlambat. Handphone ni tidak ada, media sosial ni apa-apa, terkini atau ketinggalan ke belakang untuk benda yang viral juga tidak ada. Sisa semua itu adalah masalah yang perlu kita risaukan.

Yang kita perlu bagi perhatian, yang perlu kita risaukan hubungan kita dengan pasangan, hubungan kita dengan anak-anak, hala tuju rumahtangga kita dan haluan hidup kita.

Untuk apa kita berkahwin, apa tujuan perkahwinan itu. Untuk apa kita jadi suami, apa fungsi seorang suami. Untuk apa kita jadi ayah, apa fungsi seorang ayah.

Ingat balik tujuan hidup kita, apa dan siapa yang kita nak jadi. Adakah kita sanggup memperoleh anak bini hanya kerana telefon bimbit?

Renung-renungkan dan selamat beramal.

Sumber: mingguan wanita / karteldakwah Melalui Mediaportal

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu puasa korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini