Anak L3Iaki Umvr 11 T4hun D4h B0leh Dih4rap M4ndikan B4yi B4ru Lahir, M4sak Dan J4ga lbu B3rpantang

MEMILIKI anak yang pintar merupakan satu anugerah tapi memiliki anak yang ringan tul4ng dan rajin memb4ntu adalah satu kelebihan kepada ibu.

Ini kerana, di usia kanak-kanak, pastinya mereka ingin menghabiskan masa bersama rakan-rakan mahupun bermain permainan vide0 sehingga sukar jika si ibu meminta b4ntuan.

Tampil berbeza, anak lelaki bagi pas4ngan Siti Fauziah Masnan, 35, dan Haniffa Jhonasrol, 36, mampu melakukan kerja-kerja rumah termasuk memasak walaupun baru berusia lapan tahun.

Menurusi vide0 berdurasi 19 saat itu, anak sulungnya Hafiy Altamis Haniffa, 11, bukan hanya tidak kek0k menjaga adik yang baru berusia 44 hari, malah dia turut menguruskan segala keperluan Fauziah termasuk memasak hidangan berpant4ng.

Lihat siaran ini di Instagram

Siaran dikongsi oleh mStar (@mstaronlineofficial)

Keb0lehannya itu meraih lebih 2.1 jut4 tontonan dan menerima hampir 100,000 tanda suka.

Bercerita tentang anaknya itu, ujar Fauziah, dia terp4ksa mengajar anak-anaknya berdikari sejak dari usia lima tahun.

“Saya cakap kat mereka kenapa saya ajar buat kerja rumah dan sebagainya sebab saya nak mereka belajar hidup berdikari.

“Sebab kami tak tahu apa yang akan berlaku kepada kami berdua akan datang, t4kut tak sempat tengok mereka membesar jadi perlu berdikari. Ke mana pun dia pergi, dia boleh jaga adik-adik… itu matlamat saya.

Hafiy tidak kek0k menjaga adiknya yang baru dilahirkan.

“Tapi saya didik mereka sangat tegas dan saya juga sangat g4rang. Anak-anak memang t4kut dengan saya.

“Hafiy ni saya panggil abang… dari umur dia tujuh tahun saya dah ajar masak nasi dan g0reng telur dadar.

“Umur lapan tahun saya dah ajar dia masak nasi g0reng. Sekarang dia dah master bab masak, kalau saya sibuk dia yang akan masak untuk adik-adik,” ujar ibu kepada lima cahaya mata itu.

Dia yang juga ahli pern1agaan memberitahu, sepanjang tempoh berp4ntang bulan lepas, anak sulungnya yang paling banyak memb4ntu di samping anak keduanya yang berusia lapan tahun.

“Saya bersal1n czer… pergerakan terbatas dan berp4ntang sendiri di rumah, suami yang jaga. Minggu pertama mak mertua datang, dalam masa sama suami dah mula sibuk kerja.

Masa berp4ntang dah masuk minggu kedua tu, suami dah start sibuk… saya tinggal dengan anak-anak dekat rumah jadi Hafiy yang masak sepenuhnya.

SITI FAUZIAH MASNAN

“Jadi masa cuti sek0lah sekejap tu, ayah dia pesan dekat anak-anak untuk jangan bagi m0mmy str3ss dan sama-sama kemas rumah.

“Bila ayah dia masak, mereka akan t0long sediakan bahan dan memasak. Sebab seawal usia lima tahun memang saya dah ajar anak-anak buat kerja rumah, jadi mereka tak kek0k,” jelasnya.

Menurutnya lagi, minggu kedua berpant4ng, dia dan bay1 baru lah1r diuruskan sepenuhnya oleh Hafiy dan anak keduanya.

“Masa berpant4ng dah masuk minggu kedua tu, suami dah start sibuk… saya tinggal dengan anak-anak dekat rumah jadi Hafiy yang masak sepenuhnya.

“Saya minta anak bujang saya masak yang s1mple macam ayam kukus halia. Ni mudah sebab dia boleh tinggal je masa kukus. Kadang-kadang dia masak sup ayam.

“Hafiy akan dib4ntu oleh adik perempuan dia sebab adik dia pun dah diajar masak nasi sejak umur tujuh tahun.

Siti Fauziah bersama suami dan anak-anaknya.

“Bila dia teng0k abang dia masak, jadi dia pun nak buat. Masa saya dalam pant4ng ni, adik dia akan basuh dan sidai baju.

“Abang pula akan masak dan kemas rumah, memang saya dah ajar mereka bahagi-bahagi tugas,” katanya sambil memuj1 sikap Hafiy yang ringan tul4ng dan tidak pernah merungvt letih.

Bercerita lanjut, kata anak kelahiran Selayang itu, dia bertegas dengan anak-anaknya kerana anak ketiganya adalah anak ist1mewa yang mengh1dap william sindr0m.

“Masa tu saya tak mampu nak ada pemb4ntu rumah jadi saya ajar anak-anak saya yang sulung dan kedua tu buat kerja rumah supaya kalau berlaku apa-apa dekat saya dan suami, mereka boleh jaga adik-adik terutama yang ist1mewa ni.

“Sejak itu saya ajar mereka buat kerja rumah sebab anak ist1mewa saya,” katanya yang sentiasa menitik beratkan s0al kesel4matan dan kebajikan anaknya.

Sumber:ResepiMerpatiPutih

Sudah Baca Jangan Lupa Like & Share Yaa.. Terimakasih..

Jom join group Ceramah Apa Hari Ini (CAHI) , Sama2 Kita Mencari Serta Berkongsi Ilmu… insyaAllah bermanfaat disana.. TQ
Ingin Sertai –> Klik Di Sini