16 Tahun Pen4ntian Berakhlr, Reaksl Suami Jadi Perhatian [VIDEO]

Setiap pasangan yang berumahtangga pastinya mengimpikan kehadiran cahaya mata dalam hidup mereka. Malah, detik-detik indah itu terus menjadi impian kepada mereka yang masih berusaha dan masih terus berdoa untuk dimurahkan rezeki untuk memiliki cahaya mata di luar sana.

Zuriat yang dilahirkan umpama pintu rezeki dalam sesebuah keluarga dan bakal menyambung keturunan pasangan ini. Namun begitu, rezeki itu adalah rahsia Allah dan setiap pasangan akan diuji sama ada cepat atau lambat mereka dikurniakan anak sebagai penyambung zuriat dan pengikat kasih.

Isteri hadiahkan kit ujian kehamiIan kepada suami

Begitu juga dengan kisah perk0ngsian dari portal Yoy Network satu video di aplikasi TikTok, seorang wanita membuat kej0tan apabila ‘menghadiahkan’ suaminya dengan kit ujian kehamiIan.

VIDEO DI BAWAH

Kit yang menunjukkan keputusan positif itu merupakan kej0tan buat suami setelah pasangan menunggu bertahun-tahun untuk isterinya hamiI anak kedua.

Anak sulung mereka berusia 17 tahun

Pasangan ini telah memiliki seorang anak lelaki dan anak sulung mereka itu kini berusia 17 tahun.

Menurut wanita bertuah itu, Siti Aisyah Ibrahim, 40, berkata, kej0tan itu sebenarnya dibuat pada Januari lalu selepas solat Subuh dan hanya dik0ngsikan kepada umum menerusi aplikasi tersebut.

Suami seolah tidak percaya dengan berita gembira itu

Dia yang lebih mesra disapa Aisyah, katanya, suaminya yang berusia 44 tahun pada mulanya terkej0t apabila membuka kotak itu.

Suaminya seakan terkej0t dan terdiam seketika sambil membelek kit kehamiIan yang diletakkan dalam sebuah kotak jam tangan dan seakan tidak percaya dengan berita gembira tersebut.

Penantian 16 tahun berakhir

“Mesti terkej0t sebab penantian saya dan suami untuk menimang cahaya mata kedua sejak 16 tahun lalu berakhir. Anak sulung dah 17 tahun, belajar di Tingkatan Lima.”

“Anak lelaki tu saya hamiI ‘bunting pelamin’. Selepas lahirkan dia, saya ada hamiI lagi tapi kegug0ran dan selepas tu kami tidak diberikan rezeki anak lagi,” katanya.

Hidap penykit berkaitan tulang belakang

Ujar Aisyah lagi, dia mengh!dap penykit berkaitan tulang belakang dan menjalani pembdahan beberapa tahun lalu.

Sebelum ini doktor menasihatkannya supaya tidak hamiI buat sementara waktu bagi mengelakkan sebarang risik0.

Saya berehat tiga tahun dan kami berusaha lagi

“Saya hanya berehat selama dua, tiga tahun. Selepas itu kami berusaha lagi tapi belum ada rezeki.”

“Bila saya lewat datang haid dan check kit ujian kehamiIan, keputusannya negatif.”

Buat mereka menantikan cahaya mata, nasihat saya supaya bersabar. Teruskan usaha, berdoa dan bertawakal. Suami isteri juga kena sentiasa berfikiran positif.

Kami disarankan buat IVF tapi kami tak nak

“Beberapa kali berlaku, tapi masih negatif. Kami juga berjumpa dengan beberapa pakar.”

“Ada yang menyarankan kami untuk melakukan IVF (rawatan kesuburan persenyawaan in-vitro) tapi kami tak nak,” ujarnya yang enggan mengulas sebab tidak mahu melakukan rawatan itu.

Kami amalkan amalan bersedekah

Pada masa yang sama, jururawat yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan mula melakukan aktiviti berbasikal bersama suami sejak tahun lalu, untuk mengurangkan berat badan.

Selain itu katanya, dia dan suami turut melakukan amalan bersedekah dengan membuat tabungan setiap kali selepas solat Subuh.

Hasil tabungan kami sedekah di masjid

“Saya dan suami simpan duit dalam tabung selepas solat Subuh, tanpa menetapkan jumlahnya. Setiap Jumaat, hasil tabungan itu kami sedekah di masjid-masjid.

“Kami terus berdoa agar dikurniakan zuriat lagi. Berbelas tahun kami menunggu dengan sabar. Benar, anak ini adalah rezeki Allah, syukur Alhamdulillah doa kami dimakbulkan.

Suami isteri kena sentiasa berfikiran positif

“Kepada mereka menantikan cahaya mata, nasihat saya supaya bersabar. Teruskan usaha, berdoa dan bertawakal. Suami isteri juga kena sentiasa berfikiran positif,” ujarnya.

Menurut Aisyah, dia yang kini hamiI tujuh bulan dan dijangka bersalin pada akhir Ogos bersabar menantikan detik istimewa itu termasuk mengetahui jantina cahaya mata kedua.

Anak sulung masih tidak percaya saya hamil

“Biarlah ia menjadi kej0tan buat kami. Buat masa ini kami lebih menumpukan pada anak sulung yang sehingga ke hari ini seperti tidak percaya saya hamiI lagi.

“Masa mula-mula dapat tahu tu, anak menangis, dia merajuk sampai mog0k.”

Anak sulung tak0t saya dan suami dah tak sayangkan dia lagi

“Dia kata nanti saya dan suami tak akan sayangkan dia lagi bila dah ada baby baru. Sampaikan ibu mentua saya kena pujuk.”

“Anak lelaki saya ni manja dan sensitif. Yelah, 17 tahun dia seorang saja anak kami. Harap nanti dia dah bersedia untuk jadi seorang abang dan tak merajuk lagi,” katanya.

VIDEO:

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata warganet turut mengucapkan tahniah kepada pasangan ini.

Sumber: video dipetik dari Yoy Network, TikTok

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2 korang nnti..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini